ZAWIADOMIENIE O UNIEWAŻNIENIU POSTĘPOWANIA
Napisał : Zenon Głowala (zenon.glowala@lopuszno.pl) | Data utworznia: 11-08-15
Przebudowa nawierzchni dróg gminnych w miejscowości Łopuszno: ul. Kasztanowa i ul. Górny Bór
Na podstawie art. 93 ust. 3 ustawy - Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zmianami) zawiadamia się, że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „Przebudowę nawierzchni dróg gminnych w miejscowości Łopuszno: ul. Kasztanowa i ul. Górny Bór" zostało unieważnione z przyczyn określonych w art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy - Prawo zamówień publicznych.
Uzasadnienie
Ogłoszeniem z dnia 10 lipca 2015 r. w BZP Nr 173148-2015 zostało wszczęte przez Zamawiającą postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wskazany wyżej przedmiot zamówienia.
We wskazanym terminie składania ofert do dnia 27 lipca 2015 r. do godz. 11:00 wpłynęły trzy oferty, spośród których dwie spełniały wymogi formalne określone w treści SIWZ.
W dniu 28 lipca 2015 r. odbyło się spotkanie zamawiającej z projektantem oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej z udziałem mieszkańców gminy Łopuszno, radnych Rady Gminy Łopuszno, sołtysów z terenu Gminy Łopuszno celem omówienia złożonego protestu grupy mieszkańców Łopuszna w kwestii zamierzonej lokalizacji oczyszczalni ścieków w Łopusznie przy ul. Koneckiej na nieruchomości nr 92/26 i 92/27.
Zebrani wskazali na potrzebę zmiany zamierzonej lokalizacji w celu likwidacji niezadowolenia części mieszkańców. W tych okolicznościach projektant oczyszczalni oświadczył, że zmiana lokalizacji jest możliwa, ale spowoduje ona zmianę przebiegu sieci kanalizacyjnych z dotychczas zakładanych przebiegów i dla jej umiejscowienia powinno się w większości przewidywać ciągi dróg gminnych w celu uniknięcia opłat z tytułu służebności przesyłu na rzecz właścicieli nieruchomości przez które miałaby przebiegać.
Oznacza to, że w trakcie trwania procedury o udzielenie zamówienia publicznego na wskazany przedmiot zamówienia nastąpiła istotna zmiana okoliczności bez możliwości przewidzenia przez zamawiającą zaistniałych następstw, które skutkują koniecznością unieważnienia postępowania ze względu na interes publiczny, polegający na poniesieniu kosztów na budowę nawierzchni i możliwość ich zniszczenia w trakcie realizacji kanalizacji, po uprzednim jej zaprojektowaniu.
Ponadto przy wyjaśnieniu pojęcia interesu publicznego należy się posłużyć wykładnią Trybunału Konstytucyjnego zawartą w uchwale z 12 marca 1997 r.
W świetle tej uchwały interes publiczny to „korzyści uzyskiwane w wyniku realizacji przedsięwzięć służących ogółowi w zakresie zadań ciążących na administracji rządowej oraz samorządowej realizowanych w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych".
Jak z powyższego wynika, interes publiczny jest zbieżny z interesem zamawiającej, która gospodarując środkami publicznymi misi je wydatkować w sposób celowy, oszczędny i racjonalny.
Analizując powołaną przesłankę, unieważnienia postępowania warto podkreślić - na co wskazują komentatorzy ustawy Prawo zamówień publicznych (patrz: W. Dzierżanowski, (w:) M. Stachowiak, W. Dzierżanowski, J. Jerzykowski: Prawo zamówień publicznych. Komentarz, s. 316 oraz J. Pieróg, (w:) Prawo zamówień publicznych. Komentarz, wyd. 6, s. 234) - że postępowanie o zamówienie publiczne w powołaniu na tę przesłankę może być unieważnione w każdym czasie, również po dokonaniu wyboru oferty najkorzystniejszej i powiadomieniu o tym fakcie wykonawców uczestniczących w postępowaniu.
Konkludując zasadne jest na obecnym etapie unieważnienie postępowania do czasu co najmniej opracowania projektu sieci kanalizacyjnej w zamierzonym zakresie, bowiem pozwoli to na unikniecie ewentualnych strat w pracach zamierzonych do wykonania na drogach w obecnym czasie i przesunięcie ich realizacji na dalszy okres co jest gospodarczo i ekonomicznie uzasadnione.